En dag fylld med konst.

Just nu (20 april-7 maj) är det Glasgow International, vilket är en konstfestival med modern konst som är utspridd över hela staden. I lördags möttes jag och Dana därför upp vid botaniska för att påbörja turen där. Dock förstod vi aldrig riktigt var eller vad som konsten var i botaniska, men vi fick iallafall luktat på blommor.
 
Efter botaniska begav vi oss vidare till Hunterian, där min favorit för dagen huserade: Ulrike Ottinger. Så himla weird och coola bilder. Väldigt najs. Och sen nerför University Avenue, förbi blommande träd och ner till ett café på Byres Road där vi avnjöt kaffe och kaka.
 
Kelvingrove var nästa stopp, där det bara fanns ett konstverk som tillhörde själva festivalen. Men finns ju väldigt mycket annan fin konst där som en kunde kika på. Och sen tvärs över gatan till Kelvin Hall, där byggnaden nästan var mer intressant än själva konsten.
 
Vi traskade även ner till SWG3 där de bland annat hade ett enormt mörkt rum med kedjor hängdes kors och tvärs. Vid det laget hade mitt kamerabatteri dött, och efter det tog vi en promenad längs med Clyden och sen hängde vi utomhus och drack öl innan vi avslutade kvällen med pizza som vi tog med oss hem. Och dagen därpå ringde mitt alarm alldeles för tidigt, eftersom jag skulle upp och iväg till Dundee.
 
 

Kommentera här: