En smula hemlängtan och ett rum i exam-tider.

Satt och drack en kopp te och skulle till att öppna en bok om EU när jag slogs pangbom av hemlängtan. Promenader vid Hovs hallar, klättra på klippor och citera Det sjunde inseglet. Ner till allmänningen i Vejbystrand, med sand under kängorna, en vind som sliter i halsduken och Kullen där långt borta på andra sidan havet. Vejbyslättsrundan, som vi kallar den, med åkrar överallt omkring och järnvägen där Pågatåg och Öresundstågen kör om vartannat, och ett stopp hos mormor med kaffe och alltid något sött för en kan ju inte dricka kaffe utan något till. Och så hem igen, med en rosa himmel ovan och med kylan som biter i ens kinder och gör dem vintrigt röda. Väl hemma, julstök och doft av gran. Tänker äta lussebullar till jag storknar och läsa böcker. Det är min plan. 
 
Men innan dess: alla dessa exams. Imorgon, torsdag, har jag min första - historia, på måndag min andra - politik, och så nästa fredag den 15e december (inringat i kalendern och allt) har jag min sista, i central- och östeuropeiska studier och sen är jag KLAR (!). Och då är det bara att andas ut, ta ner alla post its som täcker väggarna, kanske en tur till Edinburgh och julmarknaden där, sen packa väskan och så på måndagen, om mindre än två veckor, sitter jag på flyget hem till Sverige. Jösses.
 
 

Kommentarer:

1 my:

Hoppas det gått bra med allt!!

Kommentera här: